Quinoa (komosa ryżowa) złoto Inków

Biorąc pod uwagę trendy żywieniowe, można odnieść wrażenie, że  ostatnimi czasy kasze ponownie zagościły w naszej kuchni. Różnorodność kasz dostępnych na rynku sprawia, że jest w czym wybierać, a trzeba przyznać, że są doskonałym zamiennikiem makaronu czy ryżu. Jednak chyba bezspornie hitem jest komosa ryżowa, zwana też kaszą quinoa. Komosę zalicza się do tak zwanej żywności Superfood, czyli produktów naturalnych i nieprzetworzonych. Żywność Superfood charakteryzuje się bogactwem witamin, minerałów, kwasów Omega-3 zmniejszających między innymi ryzyko zachorowań na choroby nowotworowe.

 

Quinoa samo zdrowie

Oprócz walorów smakowych, komosa ryżowa zawiera mnóstwo wartości odżywczych, które mają dobroczynny wpływ na nasze zdrowie. Przede wszystkim jest bogatym źródłem pełnowartościowego białka, niezbędnego do budowania komórek w organizmie, oraz zdrowych kwasów tłuszczowych. Nienasycone kwasy tłuszczowe przyczyniają się do obniżenia poziomu cholesterolu, zmniejszają ryzyko zachorowania na choroby układy krążenia oraz miażdżycy. Quinoa zawiera dwa razy więcej błonnika pokarmowego niż większość popularnych zbóż. Natomiast nie zawiera glutenu, dlatego stanowi doskonałą alternatywę dla pszenicy. Spożywanie komosy ryżowej usprawnia pracę przewodu pokarmowego i hamuje apetyt. Ponad to zawiera proteiny, które są ważnym elementem diety, budują mięśnie i przyspieszają metabolizm.

Jest bogactwem przeciwutleniaczy, jako silny antyoksydant zmniejsza ryzyko występowania nowotworów i opóźnia starzenie.

Quinoa zawiera również szereg witamin i minerałów, takich jak:

  • witaminy z gruby B, które przyczyniają się do prawidłowego utrzymania metabolizmu energetycznego, wspomagają pracę układu nerwowego, niwelują uczucie zmęczenia i znużenia,
  • witamina E pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym,
  • potas, który pełni ważną rolę w organizmie, gdyż wpływa na układ nerwowy, prawidłowe funkcjonowanie  mięśni i utrzymanie prawidłowego ciśnienia krwi,
  • fosfor, który jest niezbędny utrzymaniu zdrowych kości i zębów,
  • magnez sprzyja w utrzymaniu prawidłowej równowadze elektrolitów, wspomaga układ nerwowy, podobnie jak fosfor pomaga w utrzymaniu zdrowych kości i zębów.

Komosa ryżowa a cukrzyca

Dzięki zawartości węglowodanów złożonych, komosa ma niski indeks glikemiczny. Zawartość błonnika sprzyja obniżeniu poziomu glukozy we krwi, w związku z czym osoby zmagające się z cukrzycą bez obaw mogą ją spożywać.

Komosa ryżowa na talerzu

Komosa ryżowa nie wymaga specjalnego przygotowania. Wystarczy przepłukać ziarna kaszy i gotować ok. 15 minut do całkowitego wchłonięcia wody. Lekko słodki posmak kaszy pozwala wykorzystać ją na wiele sposobów. Sprawdzi się zarówno w przygotowaniu dań na słodko i na słono, jako dodatek do dania głównego, zup, gulaszu, pieczonych warzyw czy sałatki. Można ją dodać do deserów, czy wypieków. Komosa ryżowa jest bardzo sycąca i działa rozgrzewająco, dlatego warto ją włączyć do codziennej diety szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Polecana jest również w diecie wegańskiej.

Bogactwo wartości odżywczych komosy ryżowej docenili już wieki temu mieszkańcy Ameryki Południowej, nazywając ją „świętym zbożem Inków”.  Dziś tak popularna i dostępna prawie zasięgu ręki, powinna być spożywana przez wszystkich, dla zdrowia, dla lepszego samopoczucia.

Doskonałej jakości komosą ryżową, a w dodatku w atrakcyjnej cenie można kupić na www.sklepagnex.pl

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.