Kasze w naszej diecie

Kasza – tak bardzo popularna a czasem niedoceniana i pomijana w naszym jadłospisie. Kasze zawierają wiele witamin i minerałów, które korzystnie wpływają na nasze zdrowie i pozwalają na uzupełnianie ich niedoborów w organizmie. Na rynku znajdziemy wiele kasz, dzięki którym możemy powrócić do smaków tradycji lub zupełnie odkryć je na nowo.

Kasza jęczmienna jest najbardziej popularną kaszą, którą najczęściej spotykamy na naszych stołach. Otrzymywana jest w procesie przerobu oczyszczonego ziarna jęczmienia. Kasza jęczmienna charakteryzuje się dużą zawartością białka, węglowodanów oraz minerałów:  fosfor, żelazo, wapń, potas oraz magnez oraz błonnik.

Kasza jęczmienna zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, reguluje pracę przewodu pokarmowego, zawartość błonnika korzystnie wpływa na obniżenie cholesterolu, ze wszystkich dostępnych kasz, zawiera najwięcej witaminy K, która odgrywa ważną rolę w procesach krzepnięcia krwi, poprawia kondycję włosów. Kasza jaglana sprawdzi się jako dodatek do zup, zapiekanek z warzywami, do wszelkich sosów i gulaszu.

Kasza jęczmienna pęczak jest popularnym rodzajem kaszy jęczmiennej spotykanej w kuchni polskiej. Jest najmniej przetworzoną kaszą, gdyż otrzymywana jest z całych obłuskanych nasion jęczmienia. Kasza pęczak jest półproduktem, z którego wyrabia się kaszę perłową oraz łamaną. Kasza jęczmienna pęczak zawiera bardzo dużo wartości odżywczych, zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, reguluje pracę przewodu pokarmowego. Zawartość błonnika korzystnie wpływa na obniżenie cholesterolu, a także poprawia wygląd skóry. Sprawdzi się jako dodatek do dań na bazie sosów mięsnych i grzybowych, do sałatek oraz potraw na słodko.

Kasza manna otrzymywana jest w procesie przemiału pszenicy na mąkę. Charakteryzuje się dużą zawartością skrobi, lecz nie zawiera wiele błonnika i składników odżywczych. Spożywana jest przede wszystkim ze względu na lekkostrawność oraz cieszy się popularnością w diecie małych dzieci. W kuchni służy jako dodatek do zup mlecznych, leguminy oraz jako zagęstnik do ciast i przetworów mięsnych.

Kasza jaglana jest to najstarszy znamy nam rodzaj kaszy, otrzymywanej z prosa. Zawiera najwięcej witamin z grupy B niż inne dostępne kasze na rynku. Jest bogata w miedź i żelazo oraz spore ilości łatwo przyswajalnego białka. Warto zwrócić uwagę, iż kasza jaglana nie zawiera glutenu, jest lekkostrawna i nie obciąża żołądka. Polecana jest osobom cierpiącym na niedokrwistość oraz obniża poziom cholesterolu. Znana jest też z właściwości antywirusowych. Zawartość krzemu wpływa na przemianę materii. Kasza jaglana sprawdza się zarówno jako dodatek do dań słodkich, jak i słonych.  Ugotowana na mleku lub w wodzie jest doskonałą propozycją na pożywne śniadanie, najlepiej z dodatkiem bakalii.

Kasza jaglana wymaga umiejętnego przygotowania. Po ugotowaniu może mieć gorzki smak, dlatego zaleca się przed gotowaniem, przelanie kaszy wrzątkiem, aby pozbawić ją goryczy. 1 szklankę kaszy należy gotować w 2 szklankach wody z dodatkiem oliwy. Czas gotowania i konsystencja zależą od tego, według jakiego przepisu ja przyrządzamy i  sposobu, w jaki chcemy ją podać.

Kasza gryczana niepalona ma najwięcej wartości ze wszystkich kasz gryczanych. Ma bardziej delikatny smak niż kasza gryczana prażona. Dlaczego warto spożywać kaszę gryczaną niepaloną? Zawiera wysoko wartościowe białko, jest źródłem przeciwutleniaczy, które m.in. spowalniają procesy starzenia i wzmacniają odporność. Zawiera również jednonasycone kwasy tłuszczowe, minerały: wapń. fosfor, potas, mangan, magnez, żelazo, cynk oraz witaminy B1 i B6. Kasza prażona jest doskonałym dodatkiem do dań gorących, idealnie komponuje się z gulaszem i wszelkimi sosami.

W szczególności kaszę gryczaną powinny spożywać:kobiety w ciąży i w okresie menopauzy, osoby zmagające się z niedokrwienną chorobą serca, chorzy na cukrzycę. Polecana jest osobom dbającym o szczupłą sylwetkę  i zmagającym się z bezsennością.

Kto powinien unikać kaszy gryczanej? Kaszy gryczanej powinny unikać osoby z chorobą wrzodową żołądka i dwunastnicy oraz osoby z niewydolnością nerek.

Kasza bulgur otrzymywana jest z gotowanych, wysuszonych i gniecionych ziaren pszenicy durum, w szczególności popularnej na Bliskim Wschodzie. Zawiera najwięcej błonnika ze wszystkich dostępnych kasz. Warto spożywać kaszę bulgur, dlatego żezawarty w niej potas i fosfor wspomagają pracę serca, magnez i witaminy z grupy B wspomagają układ nerwowy. Błonnik obniża cholesterol i reguluje pracę przewodu pokarmowego. Dzięki zawartości żelaza kasza bulgur wspomaga leczenie anemii i niedokrwistości. Kasza bulgur nadaje się jako dodatek do dań gorących, sałatek i deserów na słodko.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.