Co to jest żywność funkcjonalna?

Niech pożywienie będzie  lekarstwem – przekonywał Hipokrates, prekursor współczesnej medycyny.

Obecni naukowcy podtrzymują tezę  „ojca medycyny”. Udowodnili oni, że osoby stosujące złą dietę (bogatą w czerwone mięso, tłuszcze i bez warzyw) zwiększają ryzyko wystąpienia chorób. Natomiast spożywanie produktów roślinnych, np. jagód bardzo dobrze chroni przed wystąpieniem chorób układu sercowo-naczyniowego. Tak narodziła się koncepcja żywności funkcjonalnej.

Żywność funkcjonalna to żywność, która poza zwykłym efektem odżywczym korzystnie wpływa na funkcjonowanie organizmu. Może ona być elementem codziennej diety i nadaje się do ogólnego spożycia. Mianem „żywności funkcjonalnej” określa się taki produkt, który jest otrzymywany ze składników naturalnych i ma udokumentowany pozytywny efekt prozdrowotny.

Ze względu na przeznaczenie, żywność funkcjonalną można podzielić m.in. na zmniejszającą ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego, zmniejszającą ryzyko powstawania nowotworów, zmniejszającą ryzyko cukrzycy, zmniejszającą poziom cholesterolu.

Ze względu na skład żywność funkcjonalną można podzielić na: żywność wzbogaconą, bogatobłonnikową, ubogoenergetyczną, niskosodową, niskocholesterolową i probiotyczną.

Rola poszczególnych składników zawartych w żywności funkcjonalnej:

Błonnik pokarmowy – pełni ważną rolę w prewencji wielu chorób cywilizacyjnych: reguluję pracę jelit, zapobiega zaparciom, wspomaga odchudzanie,  obniża poziom cholesterolu i ryzyko miażdżycy, reguluje poziom glukozy we krwi, usuwa z organizmu toksyny. Doskonałym źródłem błonnika są m.in. kasze, brązowy ryż, produkty zbożowe pełnoziarniste, orzechy, pestki i nasiona, warzywa, owoce.

Probiotyki – to żywe mikroorganizmy, które osiedlają się w jelicie grubym. Korzystnie wpływają na równowagę mikroflory jelitowej i odporność organizmu. Zmniejszają ryzyko zachorowania na raka jelita grubego.

Kwasy tłuszczowe omega-3 – obniżają poziom złego cholesterolu, zmniejszając tempo rozwoju miażdżycy, pozytywnie wpływają na funkcjonowanie układu nerwowego, łagodzą bóle oraz sztywność stawów towarzyszące chorobom reumatycznym.  Kwasy tłuszczowe omega-3 znajdziemy  w siemieniu lnianymorzechach, oleju lnianym, oleju rzepakowym oraz w rybach.

Przeciwutleniacze (antyoksydanty) – wstrzymują albo opóźniają proces utleniania wiązań chemicznych. Usuwają z organizmu człowieka nadmiar wolnych rodników. Spowalniają procesy starzenia organizmu oraz zapobiegają rozwojowi chorób takich jak nowotwory, choroby niedokrwienne serca. Do silnych przeciwutleniaczy nalezą witamina C, E,  ß-karoten, antocyjany oraz flawonoidy zawarte w herbacie. Najwięcej antyoksydantów zawierają czarne porzeczki, owoce cytrusowe, jabłka, truskawki, maliny, czarne jagody, winogrona.

Stanole i sterole – zmniejszają stężenie cholesterolu we krwi. Stosowane są w prewencji chorób sercowo-naczyniowych. Doskonałym ich źródłem są pestki dyni i słonecznika, sezam, olej rzepakowy, fasola, bób,czarnuszka.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.