Cała prawda o migdałach

Migdały są owocami migdałowca zwyczajnego, rośliny uprawianej w klimacie śródziemnomorskim. Wyróżnia się dwa rodzaje tej rośliny: migdały słodkie oraz gorzkie.

Najczęściej uprawianą odmianą i na większą skalę są migdały słodkie, mające zastosowanie w przemyśle spożywczym, kosmetycznym oraz farmaceutycznym. Migdały mogą służyć jako dodatek do ciast i deserów. Często są też przerabiane na marcepan wykorzystywany w przemyśle cukierniczym. Płatki migdałowe są doskonałym dodatkiem do sałatek. Z płatków migdałowych można przyrządzić smaczne i zdrowe mleko migdałowe. Aby w pełni zachować wartości odżywcze migdałów, nie powinno się poddawać ich obróbce termicznej. Ich gotowanie, pieczenie czy prażenie powoduje utratę cennych właściwości Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych, które mają dobroczynny wpływ nasz organizm.

W przemyśle kosmetycznym z migdałów słodkich powstaje olejek migdałowy o właściwościach regenerujących i nawilżających, polecany do pielęgnacji skóry suchej i wrażliwej. Zaś z migdałów gorzkich pozyskiwany jest kwas migdałowy, wykorzystywany podczas zabiegów z zakresu medycyny estetycznej. Peelingi kwasem migdałowym sprawdzają się leczeniu trądziku i  usuwaniu przebarwień.

 

Migdały, a nasze zdrowie

Migdały są cennym źródłem witamin i minerałów, dlatego spożywanie kilku migdałów dziennie ma korzystny wpław na nasze zdrowie i samopoczucie:

  • zawierają wapń i fosfor niezbędne w budowaniu kości,
  • cynk korzystnie wpływa na włosy i paznokcie,
  • zawierają również potas, który odpowiada na prawidłową pracę serca i zaopatruje mózg w tlen,
  • polecane są osobom znajdującym się pod wpływem stresu, gdyż uzupełniają niedobór magnezu w organizmie,
  • ponad to magnez przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia,
  • migdały są bogactwem witaminy B2 zwanej inaczej ryboflawiną, która m. in. korzystnie wpływa na wzrok i utrzymanie prawidłowego metabolizmu żelaza,
  • migdały to źródło witaminy E, która pomaga w ochronie komórek przez stresem oksydacyjnym,
  • wzmacniają odporność,
  • zmniejszają ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową,
  • pomagają obniżyć poziom cholesterolu, chroniąc przed miażdżycą,
  • polecane osobom mającym problem z ciśnieniem tętniczym,
  • polecane kobietom w ciąży i karmiącym piersią – neutralizują zgagę oraz korzystnie wpływają na laktację,
  • zaraz po orzechach ziemnych są bogatym źródłem białka, dlatego bez obaw mogą sięgać po nie wegetarianie,
  • migdały zapobiegają odkładaniu się tłuszczów, dlatego z powodzeniem mogą je spożywać osoby będące na diecie odchudzającej.

 

Migdały powinny być składnikiem dobrze zbilansowanej diety, gdyż dostarczają organizmowi niezbędnych składników odżywczych. Warto kupować migdały w mniejszych paczkach, które pozwolą określić ich termin przydatności do spożycia. Ponadto to z migdałów dostępnych do kupienia na wagę, dość szybko utleniają się Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe, które tracą swoje właściwości.

 

Comments

  1. Kasia says:

    Myślałam że znajdę przepis na np przygotowanie mleczka z migdałów

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.